Mercedes Benz 1,4 168hp

От грозно пате до пазарна акула

Длъжен съм да направя традиционното кратко встъпление. За всички заблудени души, които някое подводно течение в интернет е докарало на този малък, независим и неебателен сайт. Не очаквайте материал, който е разширена реклама на конкретния автомобил, в който се коментират очеизбодни неща и се изреждат характеристики.
В който се говори за сегменти, които съществуват само във вътрешни търговски презентации, и се бълва накълванa и несмляна информация. Както пееше едно време едно мургаво момче на ушето на чичо Стинг, докато той кротко се плъзгаше в Jaguar S-Type в парчето “Роза в пустиняка” – aman, aman, aman, amaaan.

Иначе ревюто ще се забави. А може и въобще да не дойде.

За мен новата A-Кlasse е добър повод да направя ретроспекция на това какво този модел беше и в какво се превърна. Да видя какво стана с дизайна му. По първата A-Klasse работи и човекът, който импрегнира в съзнанието ни архетипа за седан, купе и комби –  Бруно Сако. Малко преди да бъде тихомълком избутан. Новата A-Klassе е добър пример за преосмисляне на продукт и неговото амплифициране. Една вряла и кипяла компания като Mercedes очевидно ги умее тези неща. Всичко това, изнесено на плещите на бранда. Чудя се докога ще издържи? Да носи всякакви експерименти върху себе си. R-Klasse-то не се получи. BMW също прибират Active Cruiser-a, хиподилския хечбек 5 GT и още някакви там неуспешни опити. Aston Martin Cygnet така и не се продаде като топъл хляб. 593 бройки, ако сме фенове на екзактността.

В такива случаи се вижда докъде стига брандът, какво може да носи на плещите си и какво може да продава.

Продуктовият мениджмънт трябва да е опрял едното ухо на фанфарите от летящите продажби, но и да гледа кои разработки потъват в забвение. Стана въпрос за колко оut of touch може да бъде една автомобилна компания с голямо самочувствие като Mercedes. Но такива грешки правят и относително новите и настървени за продуктова експанзия играчи – като KIA. И А-Class, и Kia Soul например, са замислени като модели за „младите и активни хора“, а завършват в ръцете на ревматоидни чичковци.
Просто защото в тях лесно се качваш и слизаш. На автомобилните компании не им се получава, когато искат да направят революция и да разберат младите хора (Renault Avantime, Pontiac Aztec и тн.). Но ето, откакто А-Klasse-то придоби стандартен hatchback силует, нещата си дойдоха на мястото. Възрастта на средния купувач падна с 14 години (по данни от самите Mercedes) и се приближи до първоначално планираната.

Как се продаваше грозното пате и как стана пазарна А-кула?

Ако погледнем статистиката с продажбите, първото поколение прехвърля един мEлEон, второто е малко под него. А третото продължава да пада. Човек ще се запита за каква пазарна акула става въпрос в заглавието. Явно авторът не е могъл да овладее изплискването и този път. Но ключът към бараката е лесен за откриване. CLA, GLA, GLB и каквото ново се появи на базата на A-Klasse. Със CLA от Mercedes най-накрая разбраха как да продават от емблемата си колкото се може повече, като инвестират в продукта зад трилъчевата звезда възможно най-малко.

Много от купувачите на CLA посягат към него, без да могат да преценят чергатa си. Водени от преклонение към бранда и обещание за класа. Класата е понятие подобно на swag-а. Много хора, които споделят търкаща талончета менталност, вярват в реалното съществуване на такова нещо. Както вярват и в съществуването на късмета. Аз вярвам само на момичетата на късмета. Къде ли са те сега?

В крайната сметка A-Klasse и неговите производни са си свършили работата.
Над 400 000 са CLA-тата, продадени по целия свят до ден днешен. Толкова са и GLA-тата, а перспективите пред GLB още отсега са прекрасни.

С продажбите на CLA, Мercedes се върна на върха на хранителната верига при „луксозните“ производители. Това си имаше цена.

CLA имаше сериозен дефицит на надеждност. Установено още през 2014-а от Consumer Reports Annual Auto Reliability Survey. Нормално, ще кажете, за съвременен автомобил. Но със CLA Mercedes сложиха кръст на слогана си Das Beste oder nichts. Защото автомобилът се е представил със 140% по-зле от средното в сравнение с всякакви марки и автомобили в проучването. Не само в сравнение с „луксозните“.

Айде, малко и ревю да вкараме.

С една дума – автомобилът е just fine. Добре изолиран, адекватно динамичен и сигурен – с 5 звезди от EURONCAP (по новите стандарти). Може съвсем спокойно да се ползва за градски или пък дълги пътувания. Извън града по-добре семейството да е тричленно.

Just fine са и повечето съвременни автомобили от този клас. Производителите нямат намерения да революционизират хечбека. Те правят проучвания с една и съща методология, зависими са от едни и същи фактори, правят едни и същи изводи и в крайна сметка създават едни и същи автомобили. Ако дебрандирате: Audi A3, Citroen C4, BMW 1, Kia Ceed, Huyndai I30, VW Golf, Skoda – каквото е там и тн. и ги дадете в ръцете на случайни минувачи, нито някой ще разпознае за коя кола става въпрос, нито някой ще намери crucial разлики в това как возят и как му вършат работа. Това е, ако не кажете на хората, че участват в проучване. Кажете ли им, те ще станат много picky.

Ще станат за секунда сериозни автомобилни сомелиери.

Мда, брандът е голяма работа. Само махнете етикета на бутилка Coca-Cola. Гледайте течността и отпивайте. Постепенно ще започнете да се притеснявате относно това, което пиете. Може и до други заключения да стигнете.
С няколко чека ще маркирам нещата, които отличават (засега) новата A-Klasse от конкурентите ѝ по теоретичен автoмобилен сегмент. Като ценови диапазон тя се конкурира и с Opel Insignia, Mazda 6, Ioniq на Huyndai и какво ли още не. С цена от 60 хилки и нагоре, A-Klasse се конкурира и с боксионера в Люлин.

Впечатляващ infotainment

Със сигурност за момента скрива шапката на Golf VII, дори и новата Mazda 3 (там играят на друга струна), Focus, Astra, Peugeot 308 и тн.
В това отношение Mercedes умело ползва дисплей, който е наличен дори и в по-високите сегменти от портфолиото на бранда. Новият GLE е със същият. Както и пиано редът с бутони за климатизацията на купето. Системата реагира бързо на команди. Няма glitch-ове. Това да не ти е Матрицата.

Имаме гласови команди в класа на Golf. 23 години след първия опит на Mercedes –  Linguatronic във W140. Ох, момент да си пусна дежурната сълзица. Мога само да си представям какво е било тогава. 1996-а. Да управляваш нещо с глас. Но в днешно време автомобилът не е на върха на копието на прогреса. И това е следващата must have опция за всички.

Като цяло интериорът е готин. Сглобката so-so. Готините въздуховоди са налични и солидни. Нооо редът с пиано бутоните не е стабилен. Има и елемент в средната част на таблото, който изглежда подобно на carbon fiber, но пък беше от гума (някой да ме поправи, ако греша). Със сигурност не бих очаквал да заскърца след време. Просто ми се стори чудно като решение. Свежо е.

А-Klasse има кожа на успешен български фотомодел, забъркала се с мафиот. Мека, естествена. С красиви шевове. Тук е моментът да кажа, че всички контактни точки бяха приятни на пипкане. Седалките – оптимално удобни и подкрепящи тялото при управление на автомобила в ситуации – she is home alone или I must go, my people need me.

Добро място на задния ред. В сравнение с Peugeot 308, например. Багажникът също побра всичко, нужно на родители с едно дете на годинка и нещо. Или както аз отговарям, когато ме питат на колко е – 1 и 8 турбо. Докато излезе този материал, ще е вече 1 и 9. ТеДеИ.

Екстериорът е напълно прибран в новия калъп на бранда. Този дизайнерски език се нарича Sensual Purity. Новото CLA си е CLS на муцка. Има същият NuPredator поглед. Да, така се нарича муцуната на новите мерцедеси. Това, което Audi правят от началото на новото хилядолетие, се възприе от почти всички производители. В най-добрия вариант дизайнът на моделите да е въпрос на zoom in и zoom out.

Поука вместо финал

На какво ни учи историята на A-Klasse, започнала като революционен Benz, едва ли не 190-ката на деветдесетте?

Следвай стадото и в един момент то ще те последва.

Уоу. Моят вътрешен Лао Дзъ проговори. Друга поука. Когато „свалиш“ цената на „лукса“, намалиш опаковката му и го продаваш като достъпен, в един момент овцете ще започнат да прескачат високи препятствия (разбирай цени), за които ще получат ръкопляскания от копитата на расови коне и жокеи. И последна овча поука.

Ако имаш продукт, който се продава добре, не го прави по-добър.

Вкарвай го в различни, но добре познати калъпи.

Технически данни: 
ДВИГАТЕЛ
Обем, куб. см 1332
Мощност, к.с. 168
- при, об/мин 4000
Въртящ момент, Нм 250
- при, об/мин 1620
ТРАНСМИСИЯ
7G-DCT автоматична скоростна кутия
ХОДОВА ЧАСТ
Спирачки
- отпред вентилирани дискове
- отзад дискове
Гуми и джанти
- отпред/отзад 205/60 R16
ГАБАРИТИ
Дължина, мм 4419
Широчина, мм 1796
Височина, мм 1440
Междуосие, мм 2729
Маса, кг 1090
Резервоар, л 43
Обем багажник, л 370
ДИНАМИКА
Макс. скорост, км/ч 225
0-100, сек. 8
РАЗХОД, Л/100 КМ
- градско 6
- извънградско 5.2
- комбиниран 5.6
CO2, г/км 128
ЦЕНА, С ДДС
57 266 лв.

Коментирай