Nissan Micra DIG-S

Micra, Mini... Maxi грижа за природата

Статистиката показва, че голяма част от населението на България се стреми към покупка на малък и икономичен автомобил. Разделям двете понятия, т.к. не всичките малки автомобили са икономични. Трудният живот в България и цените на горивата са все още определящ фактор при избора на автомобил, било то стар или нов.

Ако населението не започне да изкарва нормални доходи, няма как продажбите на нови автомобили да се увеличат у нас. Веригата е затворена и всеки един от нас е потърпевш от това.
Все повече започвам да срещам по пътя малки автомобили. Те са предпочитани повече от дамската част на населението, т.к. са по-лесни за управление. Паркирането е като детска игра, повечето са икономични и лесни за поддръжка. Не изискват много грижи и внимание.
Един такъв автомобил е Micra, който модел има 30 годишна история зад гърба си. Micra е важна основа, на която е изграден съвременния облик на Nissan.
Micra е много важен модел за развитието на Nissan и за историята на марката, не само защото това е първият японски представител, спечелил наградата „Автомобил на годината”. Популярността на модела е невероятна и се харесва на всички млади и по-възрастни, опитни и не толкова опитни шофьори, мъже и жени. Новата Micra ще трябва да изпълни трудна задача – да повтори успехите на своите предшественици.

История
Micra Mk 1
Производство: от 1982 до 1992 г.

Първото поколение на Micra е изключително популярно в Европа, Далечния Изток и Австралия. Автомобилът си спечелва много верни почитатели благодарение на силните си страни: той е лесен за каране, с приятни форми, лесен за поддръжка и много надежден. Точно легендарната надеждност на първото поколение на Micra е основната причина дори и до днес да срещаме по улиците представители на първите три генерации на модела.
Историята на Micra започва в края на 1982, когато Nissan представя в Япония наследникът на популярния модел Datsun Cherry. Първоначално Micra се предлага само в хечбек вариант с три врати – моделът в Япония се нарича March – но се налага като успешен автомобил с предно предаване.
Силните страни на модела веднага излизат на бял свят. Сърцето на автомобила е модерен 4-цилиндров двигател, който въпреки че има работен обем само 1 литър, бързо установява стандартите за динамика в този клас автомобили. Въпреки скромната си мощност от 55 к.с., моторът осигурява отлична динамика на автомобила, който е с ниско тегло, а впечатляващото ускорение и издръжливостта на двигателя правят Micra хит сред купувачите на автомобили втора ръка.
Продажбите на първото поколение – с означение К10 – започват в Европа през 1983 година, а автомобилът получава името Micra. Моделът се продава успешно три години, след което идва ред на осъвременяването му – новата версия се различава лесно заради по-големите си фарове. Но през 1989 нещата стават още по-сериозни – на пазара излиза версията с пет врати. И двете версии на модела са с нови радиаторни решетки, нови фарове, по-големи брони и промени в дизайна на страничните огледала.

Най-сериозните промени обаче са под предния капак. Тук се появява новият и много по-лек 1,2-литров двигател от серията МА, който е оборудван с карбуратор, който се контролира по електронен път и има мощност 59 к.с.
Това се оказва напълно достатъчно за успехите в Европа. Но в Япония Nissan March тръгва по малко по-различен път на развитие. През 1985, три години след премиерата на модела, на японския пазар се появява първият March Turbo. Но най-доброто за модела тепърва предстои.
През 1989 Nissan представя March Superturbo, а серията е ограничена на 10 000 бройки, като това също допринася за култовия статут на автомобила. Моделът получава и състезателна хомологация, а двигателят му е едно малко чудо – работният му обем е 930 куб.см, като моторът е версия на двигател от серията МА с 8 клапана. С турбокомпресор и компресор, които работят последователно, Superturbo има мощност 110 к.с. Автомобилът се ускорява за 7,7 сек. от 0 до 100 км/ч, а максималната му скорост е 180 км/ч. Наистина впечатляващо за годините си.

Superturbo се предлага с 3-степенна автоматична трансмисия или с 5-степенна механична предавателна кутия и с висок диференциал, а сред екстрите влизат климатик и електрически стъкла. Nissan представя и „по-цивилизованата” версия на Superturbo – March R, но началото на създаването на необичайни версии на March вече е поставено. Тези варианти на Micra обаче се продават само в Япония.
Инженерите на Nissan използват платформата на March/Micra, за да създадат поредица от модели, произвеждани в ограничени серии – като закръгления Be-1 (представен на автомобилното изложение в Токио през 1985) и Pao (1987). В Nissan дори използват Micra като база за създаването на малък ван, който получава името S-Cargo.
В Европа сериозна популярност получава ретро моделът Figaro – кабриолет с мек покрив. Моделът дебютира на автомобилното изложение в Токио през 1989 и две години по-късно излиза на пазара. Произведени са едва 20 000 бройки от този модел, който обаче става толкова популярен, че готовите автомобили в Япония се разпределят между клиентите с помощта на лотария.
В същото време в Европа, К10 продължава да печели нови приятели. Основно заради пословичната си издръжливост. През 2006 британското списание Auto Express съобщава интересен факт, между 1983 и 1992 година във Великобритания са продадени 340 000 автомобила К10, а през същата 2006 почти 30% от тях са все още в движение – около 96 000 – впечатляващо постижение за автомобил, чието производство е прекратено преди 14 години.

Micra Mk 2
Производство: от 1992 до 2002

След 10 години на върха, идва време за смяна на поколенията. Производството на новата Micra – К11 – във версии хечбек с три и пет врати, започва в началото на 1992 в Япония, но моделът дебютира в Европа едва в края на годината.
За разлика от К10, чийто дизайн може да бъде определен като консервативен, при К11 линиите са доста по-смели и забавни. Днес е трудно да си представим първите реакции при появата на К11 в Европа, тъй като вече толкова сме свикнали с този автомобил, но колата се оказва изключително популярна сред по-младите купувачи.
K11 е забележителен модел и по няколко други причини. Техническите характеристики на автомобила вече са доста различни – автомобилът е оборудван с два нови и модерни алуминиеви DOHC двигателя с обем 1 и 1,3 литра и с 16 клапана. И двата мотора са със система за впръскване на горивото, мощността им е 55 и 75 к.с., което означава още по-впечатляващи динамични показатели в сравнение с К10.

К11 е много по-добре оборудван от К10, както и много по-сигурен. Тук се появява и оборудване, което е характерно за по-големи модели и което на практика дебютира в сегмента на градските автомобили. Стандартното оборудване включва странични греди във вратите, обтегачи на предпазните колани с ограничител за теглото, антиблокираща система на спирачките, въздушни възглавници, електрически стъкла, централно заключване и дори климатик – все неща, които са се появили в рамките на 10-годишния жизнен цикъл на К11.
Комбинацията от качествена изработка, динамични качества, богато оборудване и удоволствие от шофирането бързо и успешно печели сърцата на клиентите. Освен това, Micra печели и една много важна награда - "Автомобил на годината за 1993", така моделът става първата японска кола, спечелила това отличие. Естествено, тук трябва да направим важната уговорка, че К11 "носи" японска емблема, но всъщност се сглобява в Европа.
Nissan започва да сглобява автомобили в Европа през 1984, когато стартира производството на модела Bluebird в новата фабрика на компанията в Северна Англия, собственост на Nissan Motor Manufacturing UK (NMUK). Производството постепенно се увеличава - Bluebird е сменен от Primera - автомобил, който напълно се произвежда в Европа.
Качеството на автомобилите, сглобявани в Англия е изключително високо и работниците в завода в Съндърланд получават нова възможност за изява - през 1992 компанията решава да пусне втора поточна линия в завода - за производството на новата Micra.
И се оказва, че К11 печели повече почитатели от К10. Автомобилът е лесен за управление и много надежден, но по-младите купувачи са привлечени от динамичните му качества и по-модерния му дизайн. В големите градове Micra се сдобива с култов статут сред младите дами, а скоро се появяват и състезателни версии на компактния модел, така към каузата са привлечени и много мъже. Много тимове, които подготвят отделни екземпляри от модела Micra са на мнение, че серийните 75 к.с. са недостатъчни и започват интересни експерименти - така на бял свят се появява версията на К11 с 2-литров турбо двигател от Primera. 

Жизненият цикъл на второто поколение Micra се развива по вече познат сценарий. През 1996 идва ред на лек фейслифт, а две години по-късно моделът е по-сериозно преработен. Най-големи са промените в дизайна на предната и задната част на автомобила. Но голямата изненада се крие под предния капак - Micra вече се предлага с 1,5-литров турбодизел, създаден от концерна PSA, като пазарната премиера на тази версия е през 1998 година.
В Япония пък се раждат различни варианти на К11. Инженерите на Nissan създават комби версия на Micra, която получава името Box, следват няколко варианта с определено ретро дизайн, кръстени Tango, Bolero, Juke, Rumba и Polka. Компанията създава и кабрио версия на Micra, а редица тунинг компании, особено на Острова, използват модела за основа при създаването на автомобили, които поразително приличат на популярните през 60-те години "класически британски седани".
К11 се радва на невероятна популярност - моделът се произвежда десет години, а през 2000 получава последния си фейслифт и нов 1,4-литров двигател. Точно Micra се оказва моделът, спасил Nissan. В края на 90-те години компанията е във финансова криза и вече не разполага с нужните ресурси, за да създава и разработва нови модели. Това положение продължава до оформянето на стратегическия съюз с Renault.

Micra Mk 3
Производство: от 2002 до 2010

Точно съюзът с Renault дава на Nissan увереността, че успешното развитие на Micra може да продължи и така се появява К12. Моделът е с радикално променен дизайн, фаровете са основен акцент, а формите на автомобила впечатляват, както специалистите, така и купувачите. Моделът се изгражда върху платформа, която е със 70 мм по-дълга от тази на К11 и която е разработена съвместно с Nissan. На практика К12 задава стандартите за моделите тип "супер мини", които се появяват след това на пазара.
К12 се предлага с четири двигателя при пазарния си дебют, 1-литров (който скоро е изтеглен), 1,2-литров (по-късно е с два варианта на мощността - 65 и 80 к.с.), 1,4-литров с мощност 88 к.с. и с един турбодизел, идващ от Renault - 1,5-литров dCi с мощност 86 к.с. В допълнение на това Micra се отличава с богато оборудване, което рядко се среща при преките съперници на модела.

И тук става въпрос за чистачки, активиращи се от сензор за дъжд, подвижна задна седалка, която позволява избор между повече пространство за краката на пътуващите отзад или по-голям обем на багажника. К12 е един от първите автомобили в Европа, който се продава без конвенционален контактен ключ. Картата, която вече се нарича Nissan Intelligent Key, може да стои в джоба на водача или в чантата му, като гарантира достъпа до колата, а двигателят може да бъде запален с натискането на един бутон.
Практичните решения включват повече възможности за съхранение на предмети в купето - включително и с оформянето на отделно пространство под предната дясна седалка. А бордовият компютър е с много повече функции, включително и такава, чрез която той да ви честити рождения ден.

През 2005 моделът претърпява фейслифт - дизайнът на предницата е допълнително "изчистен", а в интериора се появяват по-качествени материали, както и по-удобни седалки. Купувачите посрещат радушно новите, по-големи и по-здрави брони отпред и отзад, които винаги помагат в натовареното градско движение.
И отново, големите новини се крият под предния капак. Отличната управляемост на Micra дава възможност за сериозна еволюция - появява се версията 160 SR - автомобилът се задвижва от 1,6-литров бензинов мотор с мощност 110 к.с., а инженерите добавят и по-твърдо и спортно настроено окачване.

В Япония интересът към по-странно изглеждащите варианти на Micra не изчезва и К12 не е изключение, но приятното допълнение тук идва от Nissan. Моделът се налага във версия хечбек с три и пет врати, а скоро се появява и трети вариант - Micra C+C - версията е създадена от Nissan Design Европа и дизайнерите са успели да превърнат хечбека с красив купе/кабриолет с твърд покрив.

Micra получава допълнителна подкрепа в настъплението си в Европа и от съвместната работа на Nissan с някои от най-известните модни марки, които поставят акцент върху автомобил за отделни пазари - Mandarina Duck в Испания и Lolita Lempicka във Франция. Освен това, Micra става един от първите компактни автомобили, които се предлага с възможност за свързване с iPod - това става възможно във версията 25th Anniversary, която излиза на пазара през 2008.
Кабриото се сглобява в Съндърланд, заедно с хечбек версията на Micra, C+C се предлага с модерен механизъм за прибиране на твърдия покрив, разработен от инженерите от Nissan Technical Centre Европа (NTCE) и специализираната компания Karmann. Тази версия става и първата Micra, сглобявана в Европа, която се продава и в Япония.

Производството на К12 в Съндърланд е прекратено на 16 юли 2010, почти 18 години, след като първият автомобил от първото поколение на Micra излиза от завода. Благодарение на Micra заводът в Съндърланд се превръща във важен производствен пункт на компанията, където могат да се сглобяват различни модели. Тук са сглобени почти 1,4 милиона автомобила К11 и един милион К12, в които се включват и 31 000 бройки C+C.

Между 1992 и 2010 в Съндърланд са произведени 2 368 704 автомобила от модела Micra или над 40% от всички автомобили, произведени там от 1986 насам. Сега в Съндърланд Juke замести Micra, като производството на популярния кросоувър започна в Англия през август 2010.

Micra Mk 4
Производство: от 2010 до днес

Micra навлиза в нов етап от живота си. Производството на предназначените за европейските пазари успешни компактни автомобили - вече с нова платформа, напълно нов дизайн и нови двигатели - е преместено в Индия.
Но амбициозните планове на Nissan включват производството на модела в четири отделни завода в цял свят, а Micra ще остане един от най-важните модели в историята на Nissan. Както е било и преди почти 30 години.

Технологии

До момента Micra K13 се предлага само с 1,2-литрови бензинови двигатели, съответно с мощности от 80 к.с. и 98 к.с. Разбира се, както обикновено, екипът ни избра по-спортната версия с 98 к.с. DIG-S. Нашият К13 бе с автоматична трансмисия и точно заради това разхода ни на гориво в града отиваше на 6,1 л/100 км, което за бензинов автомобил е прекалено прилична стойност. Тези цели 98 “конски сили” наистина те изстрелват прилично и почти винаги си на първо място при светофарните тръгвания. Тестовият ни модел има дори бутон “Sport”, който се крие точно в лявата част от страни на скоростния лост. На мен ми трябваше доста прилично време, за да открия и разбера, че това е заветния “Sport” бутон. Честно да ви кажа не усетих кой знае каква разлика след натискането му, аз и без друго не вярвах на приказката за “Принцесата и граховото зърно”. Шегата настрана, градът може да е естествената среда на Micra, но DIG-S се чувства също толкова удобно и извън града, където мощният тласък на трицилиндровия двигател на пръв поглед влиза в противоречие с едва 1,2-литровия работен обем. Едно е сигурно, че изпреварванията не са проблем за К13.
Мощността и въртящия момент са съответно 98 к.с. при 5600 об/мин и 142 Нм при 4400 об/мин. Максималната скорост е 180 км/ч (CVT: 178 км/ч), а ускорението от 0 до 100 км/ч трае 11,3 сек. Комбинираният разход на гориво по каталог е 4,1 л/100 км (CVT: 5,0 л/100 км), докато CO2 eмисиите са 95 г/км за механична трансмисия и 115 г/км за CVT модела.
Този забележителен CO2 показател важи за базовия модел Visia. Но ефикасността на двигателя DIG-S и комплексният характер на другите PURE DRIVE функции са такива, че всичките три версии, оборудвани с механична трансмисия, отделят под 100 г/км емисии CO2.

Отразявайки вероятната роля на Micra като градски автомобил, на разположение на водача е системата PSM, която подпомага водача в преценката му дали паркомястото е достатъчно голямо за автомобила. Докато водачът приближава паркомястото, той/тя активира PSM чрез натискане на бутон върху таблото, след което избира подходящия в случая сигнал за завиване, за да каже на системата от коя страна на автомобила се намира свободното място.
Приемайки, че скоростта на движение е под 25 км/ч, сензорите вече могат да сканират мястото, съобщавайки на водача, чрез приборното табло, дали то е подходящо или не за автомобила. На дисплея ще видите „ОК“, ако паркомястото е над 100 см по-дълго от колата, „DIFFICULT“ – ако то е между 60 до 99 см по-дълго, и „NOT ADVISED“ ако е под 60 см по-дълго. След това водачът решава дали да паркира или не.

Интериор

Лесните за разчитане прибори се помещават в три кръгли циферблата, докато контролните бутони за отоплението, вентилацията и аудиото са логично позиционирани и лесни за управление.
Благодарение на леко по-дългата колесна база пространството в интериора е подобрено, а влизането и излизането в/от автомобила - улеснено. Новата Micra предлага достатъчно място за главите на пътуващите отзад.

Маса
Една от ключовите презумпции в целия дизайнерски процес е била намаляване на масата. Постигането й е станало възможно чрез намаляване броя на частите, като едновременно е повишено качеството. Средно, новата Micra е с 18% по-малко компоненти от подобни по размер автомобили: само арматурното табло е съставено от 28 части, вместо от над 50. Намаляването на масата на платформата е допълнено със съответните мерки в други области на колата: 41-литровият резервоар, например, е с 2,2 кг по-лек спрямо предишното поколение на Micra, а предното окачване е олекотено с 9 кг. Седалките са по-леки, арматурното табло е съставено от по-малко части, а двигателят е по-малък. Дори панелът на покрива е по-лек с 2 кг. В резултат на това общото тегло на новата Micra DIG-S стартира от 979 кг.

Ако сте от хората, които искат малък градски и икономичен бензинов автомобил, Micra е един добър избор за такъв. Икономичен, лесен за управление, практичен и доста симпатичен.

Технически данни: 
ДВИГАТЕЛ
Обем, куб. см1198
Мощност, к.с.98
- при, об/мин5600
Въртящ момент, Нм142
- при, об/мин4400
ТРАНСМИСИЯ
5-степенна автоматична предавателна кутия
ХОДОВА ЧАСТ
Окачване
- предноМac Pherson
- задноТорсионна греда
Спирачки
- отпредДискове
- отзадБарабани
Гуми175/60R15
ГАБАРИТИ
Дължина, мм3780
Широчина, мм1675
Височина, мм1525
Междуосие, мм2450
Маса, кг1040
Резервоар, л41
Обем багажник, л265-1132
ДИНАМИКА
Макс. скорост, км/ч178
0-100, сек.11,9
РАЗХОД, л/100 км
- градско5,9
- извънградско4,5
- комбиниран5,0
CO2, г/км115
ЦЕНА, с ДДС
от 21 890 лв.

Коментирай

прочети още