Mitsubishi i-MiEV

Гръм в рая

автор: 

Не е за криене, че бъдещето на автомобилите се крие в алтернативните методи на задвижване. С изчерпването на петрола и високите му цени, големите автомобилостроители са принудени да потърсят друг начин за задвижване на автомобила. Хибридните технологии са чудесен вариант за момента, но и те са зависими от петрола и оставят вредни емисии в околната среда. На ред идват изцяло електрическите автомобили, но дали изборът в момента на такъв автомобил е удачен, ще оставим вие сами да прецените.

Всеки е запознат с проблеми като замърсяването на околната среда, глобалното затопляне и изчерпването на нефтените енергийни находища. Всеки знае, че без петрол светът би изглеждал по-коренно различен начин. Именно поради тези причини големите автомобилни компании си позволяват да отделят огромни средства в разработването на различни алтернативни варианти за задвижване на автомобилите. Един такъв проект е i-MiEV, разработен от японската марка Mitsubishi Motors. i-MiEV е резултат на 40-годишни разработки на компанията в сферата на електромобилите. Mitsubishi Motors лансира серийното производство на i-MiEV като абсолютен екоавтомобил. Електромобилът произвежда нулеви СО2 емисии по време на движение. Задвижван е изцяло с помощта на електрическа енергия и благодарение на своята система на задвижване с електромотор, i-MiEV е тих, пъргав и до известна степен комфортен.

i-MiEV е идеалният автомобил за пътуване между дома и работното място. Максималният пробег на автомобила с напълно заредени батерии е 160 км, но това е съгласно японския стандарт за движение в градски условия. Все пак ние ще ви посъветваме да не изминавате повече от 80-100 км на ден, тъй като при изтощаване на батериите няма къде да ги заредите, ако сте на път. Това все още е проблем, при това не само в България. В процес на разработка са електрическите станции, които трябва да заредят изтощените батерии на вашия автомобил.

За ваше улеснение има два начина за зареждане, позволяващи батерията на задвижващия блок да се зарежда в домашни условия или извън дома. За нормално зареждане i-MiEV се свързва с помощта на доставените заедно с автомобила кабели към стандартно 220-волтово контактно гнездо на електрическата мрежа в дома и се зарежда напълно за около 6-7 часа. Възможно е и “бързо зареждане” на батерията, до 80% за 30 мин. в станциите за бързо зареждане, които както вече споменахме са в процес на изграждане по цял свят.

Литеовойонната батерия с висок капацитет е инсталирана под пода, а високопродуктивният ефективен двигател е под багажното пространство. Инсталираните под пода литиевойонната батерия и електромотор допринасят за по-нисък център на тежестта, което гарантира по-добри динамични характеристики.

Първоначално очаквахме колата да бъде доста лека и бяхме изненадани, че тежи колкото един средно голям седан. Всъщност теглото е напълно оправдано с необходимостта от голяма батерия. От Mitsubishi си личи, че са се постарали да олекотят всичко останало, но това неизбежно се отразява на шумоизолацията и усещането за здравина на материалите в интериора.

Ценно е, че колата предлага климатик. Всички знаем в летните дни какъв кошмар е да висите в трафик. Добре е да внимавате с употребата на климатика, тъй като той харчи ток от батерията. Хубаво е, че колата се старае да зарежда батерията си всеки път, щом отпуснете газта или натиснете спирачката. По този повод ще отбележим, че усещането за "двигателна спирачка" в електроавтомобила е доста силно и агресивно. В доста ситуации не е необходимо да пипате спирачката, за да намалите осезаемо, което ние намираме за положителна черта.

Всеки, който кара малка кола в града, особено в София, знае, че трябва да се бори за мястото си на пътя сред по-големите автомобили. Това важи, естествено, и за i-MiEV. Благодарение на многобройните тестови шофирания, които сме правили на автомобили с всевъзможни габарити, сме се убедили, че един малък автомобил има голяма нужда от това да може да си отстоява позицията. Нашият модел е яркочервен и това е голям плюс по отношение на пасивна защита. Активната му защита, в случая клаксонът, не е на толкова високо ниво. На мнение сме, че е императивно автомобилът трябва да има по-агресивен клаксон.

Хареса ни високата позиция на шофиране и добрата видимост от предното стъкло, така и през останалите прозорци. Седалките не вървят с "Уау" ефект, но не са неудобни. На задния ред се седи комфортно и пространството дори е изненадващо много. Външният вид на колата лъже, че вътре ще бъде тясно. На всяка една седалка човек запазва личното си пространство. Добре е да се подобри качеството на материалите и сглобката, които в случая не успяха да ни впечатлят.

Окачването на колата е сравнително твърдо, но преминаването през спящи полицаи не нарушава комфорта. За градско шофиране автомобилът се държи напълно адекватно.

Електрическият двигател е малък по обем и размери, но това не пречи той да бъде пъргав. Ускорението от място за електрически градски автомобил наистина ни впечатли. Голям плюс за ускорението се оказа големият въртящ момент в ниските обороти. Лекият синхронен електродвигател с постоянни магнити на i-MiEV е високоефективен и постига по-спортно, по-тихо и превъзхождащо по мощност шофиране, в сравнение с бензиновия “i” с турбо двигател и обем от 660 куб. см.

Можем да си позволим да сравним поведението на електроавтомобила спрямо бензинов 1,6/1,8-литров двигател, който, за да постигне подобна теглителна сила, трябва да бъде държан в обороти и едва в тях да може да издърпа така, както малкият i-MiEV тегли още от старт до максималната си скорост. Това за града е много ценно и позволява много динамично да се промушвате в трафика. Автомобилът се оказа удобен, пъргав и маневрен за града. Едно от нещата, върху които е трябвало да поработят още от Mitsubishi Motors е самата визия на автомобила. В този си вид с голям просвет и тънки гуми, автомобила през цялото време ни “стоеше” някак несериозно на пътя. Но нали всичко е с цел в този живот и в случая това е направено умишлено. Да бъде максимално проходим, дори и при зимни условия и да се пести от батериите максимално, дори ако се налага да караме с гуми 145/65 R15.. Едно нещо обаче ще спре хората да инвестират парите си в подобен автомобил и това е – цената, която започва от 66 000 лв с ДДС.

Наскоро от Mitsubishi показаха първи официални снимки на новия i-MiEV, който е с променен фейслифт и доусъвършенствани батерии. Ще го очакваме с нетърпение.

Технически данни: 
ЗАДВИЖВАЩА С-МА
Мощност, к.с.66
- при, об/мин2500-8000
Въртящ момент, Нм180
- при, об/мин0-2000
БАТЕРИЯ
ТипЛитиево-йонна
Напрежение, V330
Капацитет, kWh16
ТРАНСМИСИЯ
1 скорост - автоматична предавателна кутия
ХОДОВА ЧАСТ
Окачване
- отпредMacPherson
- отзад3-звенно de Dion
Гуми
- отпред145/65 R15
- отзад175/55 R15
ГАБАРИТИ
Дължина, мм3475
Широчина, мм1475
Височина, мм1610
Просвет, мм150
Маса, кг1110
Обем на багажник, л377
ДИНАМИКА
Макс. скорост, км/ч130
0-100, сек.15
ЦЕНА, с ДДС
от 66 000 лв.

Коментирай

прочети още