BMW i3

Електрическият автомобил – 181 години по-късно

Морфологично ревю в памет на всички, тествали електрически автомобил и след това завърнали се на автомобил с вътрешно горене. С малко хранилка по VAG

Представи си летен ден през 1837-а година, в любимото ти градче Абъдрийн, Шотландия. Времето най-вероятно е леко мръчкаво, но поне не вали. Изобретателят Робърт Дейвидсън крачи бавно до някой от коловозите, предназначени за бурно развиващите се тогава парни локомотиви. До него, като добре възпитан пес, се движи нещо като електрическа каручка, с наредени по нея галванични елементи (поне така си го представям). Тя не пренася нищо. Просто се движи, и то за кратко, и то само веднъж, защото изобретяването на презареждащите се батерии е още далеч, но все пак дава началния тласък. Макар тотално безполезна, тя е нещо, което не се е случвало никога до тогава. И в крайна сметка отговаря на дефиницията за електрически автомобил.

 

Бърз скок към есента на 2017-а година – Иван Давидов – прилично омазнен филолог по образование и квантов физик по душа се плъзга безшумно сред автомобили на изкопаеми горива и на моменти изкопаеми хора. На външен вид BMW i3 изглежда сякаш тролейбус Икарус и Луноходът 1 са имали електризиращ speed date и след това са правили променливия ток – прав и обратно all night long. Отвътре е просторен, ергономичен и честно казано ми идваше да си подредя няколко книги в пространството между предното стъкло и „таблото“ (да, скоро ще сменяме тези думи). Толкова е тихо и странно уютно благодарение на дървените ламели. Интериорът е интересен, употребени са материали от най-различен тип и на моменти се чувствах много концептуално, та дори постмодерно, признавам си.

 

И тъй сме започнали със скокове във времето, ще разрежем BMW i3 на граматически времена (реални и фикционални) и едни причастие. Така ще видим кои негови компоненти, системи и идеи са част от миналото и кои част от бъдещето, кои са на умирачка, макар да са от бъдещето. По-средата, знаеш много добре, е страшната действителност. В този тест автомобилът беше язден подобаващо, беше чопкан и опипван, както го правехме в 5-и клас (тази референция не важи за днешните младежи. Техният пети клас е нашият десети).

МИНАЛО НЕОПРЕДЕЛЕНО
Предната врата се отваря, за да се качиш, но и за да отвориш задната врата. Задната пък се отваря „самоубийствено“ напред. Това със сигурност не е реверанс към Lincoln Continental от 1966-а или пък Fiat Multipla (не умопомрачението от 1996-а, а онзи от 1956-а, разцъкай, много е сладък). Сега, като се замисля, да не би да е реверанс към BMW Isetta… или по-точно iSetta J. Ех, отдавна са минали времената, в които BMW са правели коли по италиански лиценз. Но, да не задълбаваме.

 

МИНАЛО УДОБНО
Infotainment системата е предпоследното поколение на iDrive (новите BMW i3 от 2018-a ще са с новaта, iDrive 6), така че нищо стряскащо. Добавките са свързани с електрическия агрегат, който движи това симпатично електрическо трабантче. Има препоръки как да си по-ефективен шофьор, както и оценка на ускоряванията, които си направил, и регенерирането на енергия. Ускоренията ми бяха далеч от оптимални, но бях боже на регенерирането и така за 20-ина километра разстояние ми взе 15 км range. Честен кръст. Тъгата в случая е, че BMW i3 не предлага нито Apple CarPlay,нито Android Auto. Поне има adaptive cruise control, с който следи предната кола и спира, ако тя спре. Но не тръгва, така че не бих го нарекъл ниво на автономност 0,5.

БЪДЕЩЕ ВРЕМЕ В МИНАЛОТО

Пет години след началото на производството и прилични продажби все още няма информация за следващо поколение на i3. Най-добрият пазар за този модел на BMW i3 си остава САЩ, но там пък предлагането на електрички е доста богато и там дори Ford C-Max Energi е по-напред по продажби, a Nissan Leaf е двойно. И това е за 2016-а. През 2017-а Chevrolet Bolt влиза в класацията с летящ старт и има почти тройни продажби в сравнение с BMW-то. 10 000-те бройки, продадени от големия и по-спортен брат i8, поставят бъдещето на тези born electric модели под въпрос. Германските автомобилни производители, обвързани във вечен и неразделен картелен съюз, се помпат
(засега почтииии само на думи), че ще изкарат до няколко години минимум по 5, 10, та дори 15 изцяло електрически модела. В същото време бизнес моделът им се движи в посока хибридизиране на настоящата гама и съвсем леки и бързи докосвания на електрическата територия. Все едно не искат да се опарят. Друго си е, като си се сраснал с държавата и можеш да правиш съвременен вариант на газовите камери, този път с маймуни и изгорели газове от 2.0 TDI. Но и Monkeygate ще отшуми (както и DieselGate) и за пореден път VAG няма нищо да знаят. И пак ще кажат, че разработката на устройството, което cheat-ва на тестове за емисии, е било част от кръжок на инженери ентусиасти, които просто обичат да проектират автомобили, доставящи като екстра – рак на белите дробове от недоизгорелите си газове. В Булгаристан това няма значение, нали махаме Diesel Particle филтъра и директно се канцерогенираме. Who cares.

 

И само да споделя, че минаха 6 години от началото на производството на Tesla Model S, а на нея все ѝ готвят поредния убиец. И освен че продадоха над 200 000 бройки, мускалчетата на Елън Мъск остават недостижими най-вече с бизнес модела да третират автомобила като смартфон, че дори и по-умно и от заложен в него 100% потенциал, да продават продукти с 80% възможности и с течение на времето да офертират отключването на останалите 20%. Но спри, сърце, че ми става тъжно на какво са подложени хората, които вместо съвет за настройка на огледалата, им предлагат blind spot асистенти. Та бъдеще време в миналото, защото born electric моделите току-виж се оказали в миналото. Горели за кратко, но красиво и проправили път на безброй SUV-та.

 

ДЕЕПРИЧАСТИЕ
Плъзгайки се сред плебейски конкуренти като Renault Zoe и Nissan Leaf, BMW трябваше да дочака 2018-а, за да има конкурент от неговата класа (поне на парички) – TESLA MODEL 3.  BMW-то е към 45k долара, Tesla-та уж от 30, но адекватна отново стъпва на 45k гущера. Някой ще се изока „Ама,Tesla-та е съвсем прясна, пък BMW-то е на 4 години“. Е да, ама BMW имат 90 години повече опит като производител на средства за придвижване. BMW i3 е дизайн from ground up и няма място за оправдания. И тъй като това е тема за съвсем друго ревю, бих кондензирал нещата така: макар че е Tesla, по-издялкано на външен вид е БМВ-то. Интериорите са ми реми. Честно казано не знам къде BMW-то може да бие Tesla-та освен като наличност и, евентуално, като надеждност. Ще се опитам да бъда хiтроумен: генерално BMW i3 може да хване на Tesla-та дръжката. Но стига хипотези. В пряко сравнение BMW i3 се справя чудесно спрямо Bolt, Leaf и Zoe. Но пък от трета страна се появяват предложения като Ioniq, Soul и други…

 

НАСТОЯЩЕ ВЪЛНУВАЩО
Като чист автомобил BMW-то се държи прекрасно. Движи се леко, стоиш високо, учудващо, сглобката на интериора е супер, ооо да супер е! Това, плюс тихият електромотор, те кара да се чувстваш в няколко сегмента по-луксозен автомобил. Вътре е като в читалня и според мен от BMW нарочно са направили лавица отпред, вдясно. Разбира се, беше изпълнен един time attack до Дендрариума на Витоша и установихме очевидното – предните гуми са достатъчно тънки и типично електрическо power delivery е предостатъчно, за да „сее“ предницата на всеки завой. Ако имаш разкалибриран вестибуларен апарат или проблеми с кръвното, не си играй с BMW i3. Ще оповръщаш просторния интериор. Но дори и тогава не натискай червения бутон Emergency на тавана. Колата ускорява и на Comfort, и на Eco еднакво. Eco Pro+ имал някакъв ограничител на 90 км/ч. Така и не разбрахме за него. Електрическите 171 конски сили ни се видяха като 300 волтрона в час. Дори и с четирима души на борда BMW-то ускоряваше като празен тролей кабрио. С изключено ESP веселбата е още по-голяма. Ама нямаше нужда.

 

Една сълза безкрайно чиста за епилог
И макар да не е най-добрият, нито най-продаваният електрически автомобил в света към момента, с ръка на сърцето мога да кажа, че BMW i3 ме разплака. Случи се на сутринта, когато го оставих и трябваше да се завърна в моето пенсионерско мерцедуче.
Нищо вече няма да е същото и нищо неелектрическо няма да може да повдигне старата ми вежда така (не се чуди лява или дясна, тя е само една). Веднъж опитал от електрическия наркотик на човек му остава само надеждата да падат по-бързо ценичките я на Тесла, я на i3.

Коментирай

прочети още