Opel Insignia 2.0 Turbo 4x4 260 hp

Един немски Buick, който вече е във френско владение

Това колкото е ревю, толкова е и автомобилно есе с елементи на разсъждение.
Разбира се, съдържа косвено храна по VAG и ако не ти е интересно, не се учудвай – това ревю е писано, за да бъде интересно най-вече на автора си. От друга страна едва ли ще прочетеш друго такова ревю, така че ти си преценяваш.

 

Когато през 1999-а година Мерцедес най-нагло си чопват идеята за 4-врато купе от Крайлсер и по- специално Dodge Charger R/T concept car едва ли са предполагали, че 20 години по-късно това ще е последното убежище на седана. Нито пък господин Гастон Жуше си е давал сметка в началото на 60-те, че неговото творение Рено 16 ще наложи нов клас автомобили и след половин век луксозните брандове ще експериментират с него. Двете събития нямат много общо, но ето ни тук – в света на новия Opel Insignia, новото Peugeot 508,  А7, А5, Arteon, GLA, CLS, 4GT, 6 GT, където за пореден път Еклесиаст е прав за автомобилния дизайн. Всичко е стил и суета. Ако изглеждаш седански, е lame и най-добрите седани вече са хечбекове. За никого не е тайна, че седанът губи позиции, в същото време на пазара има адски много седани (не само заради Китай) и за да оцелееш трябва да се reinvent-неш. Дори комбитата стават ala SUV.

 

В този свят на суета немскоразработеният Opel/Buick/Vauxhall/Holden??? ще трябва да угоди на няколко континента. Явно и затова е взето кардинално решение – миниатюрните продажби на седановата предишна insignia да се пренебрегнат, а комбито да се напомпа и да стане SUV. По света комбито падна жертва на SUV, макар че предлага подобно, ако не и повече пространство и генерално по-нисък разход спрямо подобни автомобили. Пак да си кажа – SUV-тата ги донесоха старите хора и хората с малки размери, които искат да гледат отгоре. 

 

В България този Opel има още по-невъзможна мисия. Той ще трябва да се бори за хора, които имат бюджет/нива/ДДС/ за него, да ги вразуми да не си купуват 10-годишна S-овица, A8 или седмица. Асистентите са почти същите с малко изключения и с малко подобрения. Няма night vision, но пък има матрични светлини, toque vectoring (sort of), както и да получите notification на смартфона, ако маслото е за смяна. Това май е повече опция за извънсервизно обслужване.
Но ние, зе бългериънс, сме известни с това, че точим лиги по неща, които не можем да си позволим и поддържаме в перспектива. Тази липса на самочувствие или пък свръхналичие на такова компенсираме, като взимаме от престижното.

И играта на Opel/Buick на smart luxury в Българистан ми се струва обречена. Мъждукаща надежда ми дава растящият брой Mazda 6 по улиците (която според мен е топ конкурент на опела). Явно има платежоспособни хора, които нямат нужда да си лепнат емблема на челото, за да се чувстват добре, и могат да смятат. Със сметки те разбират, че за тези пари, ако отидат на premium бранд, те ще получат по-малко място, по-малко екстри, по-малко мощност. От друга страна ерозията на бранда opel сякаш започва да се лекува. Тя започна преди корозията. Opel, европейският Ford, Peugeot, Lancia, Saab, Renault, Citroen изпуснаха момента, когато мнозинството от хората спряха да се интересуват и разбират от автомобили и започнаха да залагат на по-скъпото.  Та продажбите overall растат (предполагам заради Mokka), макар че Opel така и не успя да излезе на печалба под управлението на GM.

И тъй като тази марка не е в позицията да иска много пари за емблемата си. Не е от бого- и държавнопомазаните брандове в Германия, тя трябва да предложи нещо като собствените марки в супермаркетите. Начин да получиш характеристиките на нещо хубаво, без да плащаш за измислената стойност на марката, която съществува единствено и само заради обществена договорка.

Хайде малко и за конкретния автомобил да поговорим
Opel Insignia-та, до която имах възможност да се докосна, беше топ бензинова версия (държат повече цена на старо) за 65k лева, хеч бек с 260 коня на коляновия вал. 4х4, автоматик. Изглежда приятно, без да се натрапва. Външният вид бих окачествил като дискретен. Но повечето от нас могат сами да преценят и да сложат етикет.

Повърхностни наблюдения:
Сглобката е чудесна, материалите, до които най-често човек има досег, са съвсем прилични. Все още не съм се качвал в нов автомобил, който да скърца и хлопа (освен един voleex), та и тук всичко беше изрядно.

Око да види, ухо да не чуе
Не знам дали Opel не са взели know-how от Buick по отношение на шумоизолацията, но колата е приятно тиха. Пак да си кажа – липсата на шум е музика за ушите на застаряващите тюлени с татковски шкембета и лека апатия в жестовете и погледите, породена от нередовното спане в последните няколко месеца. Buick винаги са се славели като една идея по-тихи от своите аналози в GM семейството и отвъд. Подобен е случаят с физиологичните седалки. Buick си имат традиция в тази област.  Opel са взели най-доброто от задокеанския клонинг с друго име.

Шофиране
Конските сили впечатляват на хартия, но предполагам заради естествените загуби от 4х4 и нуждата от една идея по-високи обороти (спрямо други чувствителни съвременни турбомотори), за да се разгърне мощта на мотора, човек остава леко разочарован.  Това изречение е сложно съставно. Написах го на един дъх, но трябва да се прочете няколко пъти. Управлението е отчуждено, като през евтин презерватив Amor от едно време. Или пък като презерватив от съветско време. Един път попаднах на село на такъв. Беше толкова дебел, че тя даже не се събуди. Но това е ревю на автомобил, а не биографична справка за секспатилата на автора. С две думи автомобилът не ангажира с управление. Ако на някого му пука за това. Колата е чудесен cruiser, в който тихо, стабилно и спокойно можете да прелетите неколкостотин километра, да си свършите работа и да се върнете, свеж и неуморен.

Полезност
Дори и като хечбек побира детска количка и остава място за багаж. Мястото отзад е съвсем адекватно. Аз лично нямам скрупули и бих предпочел комбито, макар че ще загубя една предавка от скоростната кутия. От Opel имат опит с конструирането на полезни автомобили, затова смятам темата за приключена.

Tech стъф
Освен стандартните асистенти за напускане на платно, автоматично поддържане на дистанция, мъртви зони, Opel Insignia предлага и чудесен HUDisplay, както възможности за избор на режими за двигател, окачване и още нещо. Някой да сподели в коментар къде в България може да се изтърпи режима Sport за повече от 10 минути. Инфоразвлекателната система е интуитивна и бърза. Поздравления. В колата има вграден хотспот, както и безжично зареждане. От технологична гледна точка, Insignia-та в момента е може би най-доброто съотношение парички – джаджи.

Финалче
Едни от най-големите конкуренти на автомобили като Insignia, Mondeo, Mazda 6 в България са си те самите след няколко години. Ценовата декомпресия за 5 години е около 50%. За дизелите малко повече. С оглед на конюнктурата в последно време обезценяването при дизелите може да се увеличи като процент. Премиум марките на толкова години държат една идея по-високи цени (като паднете на A4, трета серия и C-Класа), но те пък са паднали от по-високо. Ангелчета сладки. Opel  Insignia определено си заслужава парите, ако човек трябва да избира само между нови автомобили. Но знаем, че това съвсем не е еко.

Технически данни: 
ДВИГАТЕЛ
Обем, куб. см1998
Мощност, к.с.260
- при, об/мин5300
Въртящ момент, Нм400
- при, об/мин2500 - 4000
ТРАНСМИСИЯ
8-степенна автоматична трансмисия
ХОДОВА ЧАСТ
Окачване
- отпред McPherson
- отзад Независимо Multi-link
Спирачки
- отпредвентилирани дискове
- отзаддискове
Гуми и джанти
- отпред/отзад 245/45 R18
ГАБАРИТИ
Дължина, мм 4897
Широчина, мм 2093
Височина, мм 1455
Междуосие, мм 2829
Маса, кг 1574
Резервоар, л 62
Обем багажник, л 490 - 1450
ДИНАМИКА
Макс. скорост, км/ч 250
0-100, сек. 7,3
РАЗХОД, Л/100 КМ
- градско 11,2
- извънградско 7,1
- комбиниран 8,6
CO2, г/км 197
ЦЕНА, С ДДС
65 998 лв.

Коментирай