Peugeot 308 GT Line 225 к.с.

Един френски автомобил по немски

СПОЙЛЕР АЛЕРТ!!!
Ако някой е тръгнал да търси ревю, което да говори за сантиметри пространство над главата и да му се изреждат мощности на двигателите и с колко „кончетата“ са се наплодили и увеличили спрямо предишното поколение, да потърси пак в Google. Търсачката е достатъчно умна вече и изважда като бележка (feature snippet) подобен род данни. Бързо и лесно. Аман от първосигнални ревюта, пълни с очеизбодни неща, които всеки примат може да установи.
„Такива ревюта има с тонове и в мен те предизвикват само стонове“ – казваше навремето един едновежд рапар.

В този кротък автомобилен очерк ще извлечем и коментираме ключови характеристики на Peugeot 308 GT Line hatchback и ще дадем нашия отговор на въпроса накъде се е запътил брандът Peugeot.  В условия на SUV-изация на пазара (която тече от 20 години насам) и ново поколение потребители, в чийто списък с приоритети автомобилът заема ново място, брандовете имат възможност за репозициониране. Aмбицията на повечето марки е да минат upscale. Наблюдаваме това отчетливо при Mazda, Volvo, Hyundai. Брандовете, които по традиция се асоциират с думата „premium” в главите на масовата публика, реагират с малки опаковки от марката, които на уж са на достъпни цени.

ПРЕСАНТИМАН
[pressentiment фр. eзик – предчувствие]
Когато получих вестта, че дебелите ми кебапчета, които ползвам за пръсти, ще хванат воланченцето на Peugeot, се усмихнах вътрешно. Да, със сигурност това не е TOP of mind бранд за редовия водач на МПС в България, но в същото в време в background-а на моя полиран мозък са се натрупали позитивни отметки по отношение на марката:
- Peugeot бяха сред първите, които въведоха WLTP стандарта за измерване на разхода на гориво
- Peugeot бяха сред първите, чиито автомобили отговориха на стандарта Euro 6 Temp
- PSA закупиха Opel и го изкараха на печалба още първата година.
Нещо, което GM не можа да стори през последните 10, че и повече, години.
Като черешка на тортата стои кроткият факт, че след всички лиги, източени по Audi S1 и Lancia S4, Peugeot T16 е автомобилът, печелил най-много ралита и 2 шампионата в Group B.

Добрият тон налага да кажем, че всичко това е направено без тотално срастване с държавата (макар Франция да е собственик на 14% от Peugeot) и без скандали с автомобили, които съвсем съзнателно тровят белите ни дробчета с азотен оксид, когато не са на стенда за тест. Diesel gate, anyone?

Попивайки дизайна на автомобила и давайки си сметка за поведението на Peugeot в сравнение при recall-и, обявяване на разход и емисии, например, мога да заключа, че става дума за някаква тиха, тевтонска ефективност. Сякаш Peugeot e най-немският френски бранд. Остани с мен читателю, пил съм си хапчетата, спокойно. Докато останалите търсят варианти да отнесат потенциалния клиент в какви ли не приказни страни, то франсетата този път са си свършили работата, без да бият тъпана и без да играят на струната на комплекса за малоценност, комплекса на Нарцис и всякакви други душевни дефицити, за които се ловят съвременните брандове, за да appeal-ват на целевите си аудитории.

АРГУМЕНТИ
Автомобилът е солиден като изработка и материали на интериора. Зрял като дизайн.
Със сигурност по-добре от предното поколение, което на мен лично ми понамязваше на дълбинна риба. От онези, които имат почти човешко лице, но и лампичка за четене, която и излиза от челото. С нисък коефициент на визуален шум освен дизайн маркерите (светлини например), които обозначават дадения продукт като Peugeot. Което е добра стартова площадка за прилагането на новият визуален език, демонстриран от Peugeot 508 и (вече) 208. Така че очакваме да видим „съблезъби“ LED светлини и при новото 308 през 2021-а година, пиано бутони и, разбра се, 3D i-Cockpit. Външността му е по тевтонски обрана. Заедно с узрелия интериор, тя го прави достойна алтернатива на немско-чешките конкуренти. Интериорът беше тестван по най-разнообразни пътища и остана приятно тих. Изолацията е на ниво, като изключим шума от агрегата при ускорение. Предполагам, че това е направено нарочно. Лично за мен шумът от двигателя не беше engaging/inspirational, за да мога да си обоснова отчетливото му навлизане във вътрешността на автомобила.

ПОВЕДЕНИЕ И ВЪЗПИТАНИЕ НА АВТОМОБИЛА
Версията, която управлявах, беше GT line с бензинов двигател със 225 нечифтокопитни сили (по данни на талончето от ключа). Управлението беше директно, стегнато но слабоинформативно. Нещо, което може да се каже за почти всички масови съвременни автомобили. Нека не си губим времето с подобни становища. Поведението на автомобила е повече от ясно. Въпросът е какви са обноските му. Тук включвам хитрите моменти като асистент, който внимава дали водачът внимава. Екстрата от 2009-а, въведена от Mercedes-Benz W212, много преди texting-ът да стане толкова важен. Екстрата е узряла, сигнализираше толерантно. Добро впечатление ми направи и bird view-то, който се справи много добре по тесните калдъръмени улички на Боженци при паркиране. Удобен бутон за mode-овете на автомобила. Sport режимът изисква малко свикване, за да извлечеш максимума, но пък е подходящ за бързи и безопасни изпреварвания. Режимът Eco връща автоматично и STARTSTOP системата, която, да си го кажем направо, е много повече маркетингов трик отколкото технология, която реално спестява на джоба ти нещо.

OVERALL FEELING
Автомобилът е комфортен по оста „возия“ – изолация независимо дали минаваш през прохода Шипка, караш по магистралата за бедни – „Хемус“ или антицелулитния участък около Стара Загора на „Тракия“. Бързо се свиква с управлението му, с интерфейса на Infotainment системата. Изключение прави управлението на темпомата. Може би с голям волан щеше да има просвет и пространство за добро напипване „на сляпо“. В конкретния случай трябва сериозна инвестиция на време особено за хората, лишени от чевръстост (о, да, съществува и такава дума).

МАРИНОВАНИ МИСЛИ вместо финал
Peugeot 308 отговаря на амбицията на PSA да вдигнат левъла на марката и да я препозиционират като конкурент на немските братовчеди от картела Audi/Bmw/Mercedes-Benz. Приемам го като версия 0.5 на premiumness-а. Готин е, но не е cool. Coolness-ът ще ни се стовари през 2021 с новия модел. В същото време Peugeot 308 не отговаря на амбицията за практичен автомобил поради скопеното пространство на задния ред. Оборудвано със секси „рекаро“ седалки, които още повече изяждат надеждите на пътуващите отзад да си оставят някъде краката. Предполагам, това се налага по styling/safety съображения. Premium-ът изисква жертви, както е казал Толстой.

Технически данни: 
ДВИГАТЕЛ
Обем, куб. см 1598
Мощност, к.с. 225
- при, об/мин 5500
Въртящ момент, Нм 300
- при, об/мин 1900
ТРАНСМИСИЯ
8-степенна автоматична скоростна кутия
ХОДОВА ЧАСТ
Спирачки
- отпред вентилирани дискове
- отзад вентилирани дискове
Гуми и джанти
- отпред/отзад 215/55 R17
ГАБАРИТИ
Дължина, мм 4253
Широчина, мм 2043
Височина, мм 1457
Междуосие, мм 2620
Маса, кг 1400
Резервоар, л 53
Обем багажник, л 420 - 1228
ДИНАМИКА
Макс. скорост, км/ч 235
0-100, сек. 7,4
РАЗХОД, Л/100 КМ
- градско 7,3
- извънградско 4,8
- комбиниран 5,7
CO2, г/км 132
ЦЕНА, С ДДС
45 143 лв.

Коментирай