BMW 540i

BMW изпускат влака

Нещата, които очакваш да прочетеш

Новата 5-а серия на BMW е с още по-високо качество на материалите, infotainment дисплеят вече е touch и са „заети“ глезотийки от 7-а серия.
Има gesture control и благодарение на него „въртиш колата на пръста си“ (знам, тази игра на думи беше „ниска топка“, но трябваше да я направя). Намаляваш/увеличаваш звука, приемаш/отхвърляш обаждания и „избираш“ нещо от менюто. Последното се случва, все едно избождаш нечии очи.
Новата пета серия е постепенна еволюция и по отношение на дизайн (линиите и пропорциите, сътворени от Крис Бенгъл и мразени от мнозина, вече ги няма). По отношение на шофиране колата е чудесна, чувства се у дома и на магистралата, и на „twisty road”. Вози комфортно и тихо (с напредване на възрастта човек става все по-чувствителен към шумово замърсяване). По време на експедитивния тест я управлявах във всички режими (отново без SPORT+, защото отново там трябват финикийски знаци в съчетание грузински атрибути).

 

Hardware и software на BMW 540i

Няма да коментираме „ниски топки“ от сорта на Keep Lane Assist (защото го има и в Hyundai i20) или Аdaptive Cruise Control (защото това нещо се инсталира в автомобили от 1995-а, справка – Mitsubishi Diamante, за да не се правя на интересен с пасивния cruise control от 1992-ра на Mitsubishi Debonair). В този материал леко вдигаме нивото. Да, ще има и малко маркетинг. Ревюта за това колко по-дълга е колата и колко по-икономична е в сравнение с предишната, има с тонове. И в мен те предизвикват само стонове.

Hardware

По отношение на hardware-а BMW 5 (G30) започва със следната двигателна гама: дизел за служебни цели – 520d. Междинни разфасовки: 525d и 530d (страхотен двигател за нашите условия, икономичен и пъргав. Пълен резервоар до горе обещава пробег при смесен цикъл около 800-900 км. Искрено препоръчвам комби версията с голямо багажно пространство) и върховната печка, „Кралицата на Въртящия момент“ – 540d с 680 Nm (това е като прозвище на стриптизьорка с разширено... портфолио, ама карай, нали върви). Осемцилиндров дизел може и да няма. Както е тръгнало, в следващото поколение може и да няма дизели въобще. Имаме си и хибридче! 530e с четирицилиндров бензинов двигател в щастлив брак (поне в първите 100 000 км или 3 години) с електрически мотор. В пика на downsizing-a бензиновата „530-ка“ вече е на четири цилиндъра, колкото и „520-ката“, „540“ е на 6 цилиндъра и зад цифрите на модификацията стоят съответно двулитров и трилитров двигател. При бензините 8 цилиндъра ще видим само в М-ката и в 550i. И двете са само 4х4. Тук очаквам поне 99% от BMW пуристите да си теглят по едно сепуку, докато E39-ки дрифтят мазно-мазно на забавен кадър около тях, а отвътре шофьорите хвърлят пари от Монополи и вишневи цветчета. Останалите, които си направихме по едно непуку по този въпрос, продължаваме напред с още слабоинтересна информация. Колата е по-лека със 100 кг. спрямо предишната в зависимост от двигателя и модификацията, която си избереш. Разширено ползване на халумин, то е ясно. Новата петица е и с 10% по-аеродинамична. Бля-бля.

Software

Колата се превръща все повече в смартфон. Очаквам скоро да мога да си лепна desktop-a от Windows XP за фон на скоростомера и оборотомера.
Както казахме по-рано, в новата петица има взети бъзикни от седма серия. Интегриран е безкабелно! Apple CarPlay (юху – не, че имам Айфон),
но не и Android Auto. Човек ще си каже: „Шевролет Авео и Опел Корса имат Android Auto. Дори новият Fiat TIPO има Android Auto интеграция. А новата петица няма. Е много ТИПО.”  Просто BMW си следят демографските, психометричните и cross brand данните от маркетинговите проучвания и те казват: първите собственици на BMW ползват iPhone. Може да няма интеграция с Android, но има интеграция с A.I. асистента на Amazon – Alexa. Вие двамата с такъв асистент в Булгаристан, записахте ли си? Към software-а добавям възможността да паркираш колата, докато си извън нея. В по-развитите държави колата може да си резервира паркомясто, както и да предположи къде наоколо най-вероятно би имало евентуално свободно място за паркиране. Има и Driving Assistant Plus – той поема контрол над колата и я премества в съседно платно, ако колата отпред спре внезапно. Системата работи до 160 км/ч и на еднопосочни многолентови пътища (предполагам). И започвам да се прозявам.

Докато провеждах стандартния research след test drive-a и даже още докато управлявах петицата, ме incept-на една мисъл – BMW изпускат влака. Не се смей, а остани с мен.

 

Нещата, които не очакваш да прочетеш

Вече сме 2017-а и няма да си играем на играта: „Какво е пространството за коленете отзад?“ Не си говорим за новата Lada Vesta, а за седмото поколение на висок среден клас от BMW, все пак. Със сигурност базисните ергономии са премислени на база на среден ръст, телосложение на среден потребител и т.н.
Пред нас е страхотно бъдеще, в което всички автомобили ще си говорят помежду си (те отдавна „си говорят сами“), ще прогнозират нещата километри напред и ще пускат ароматизатора на MAX, когато минаваме покрай бунище или ако ни се забие врабче в предната решетка и започне да се пече на радиатора.

Soft skills в BMW G30

Какво представлява автомобилният свят днес? Генерално нещата се движат все по-далеч от BMW и тяхното верую The Ultimate Driving Machine, въведено през далечната 1970-а. Колите вървят към четвърта (или пета според алтернативна класификация) степен на автономност. Бизнес моделът на големите/традиционните автомобилни производители е outdated спрямо други относително големи инвестиции, които човек прави през живота си: купуваш си телефон – получаваш ъпдейти, отиваш на ваканция – ползваш чужд апартамент, купуваш си телевизор/шкаф – връщаш го до 30 дена. Кога за последно взе личната кола под наем от човек, когото не познаваш? Кога за последно си купи кола и след 3 години ти я „чипосаха“ и префасонираха като фейслифта? Да, много ТИПО. Ще нахвърлям като на мокър пясък няколко факта, които да изградят паяжинна мрежа и да уловят блуждаещата ти мисъл:
- спада броят на издадените нови шофьорски книжки и то не къде да е, а в САЩ;
- автомобилът е все по-рядко първи приоритет на хората, родени след 1980-а, най-чест са пътуванията – пътешествия, екскурзии и тн.;
 - през 2010-а средната възраст на първи собственик на Мерцедес е 53 години, а тази на BMW собственик е 49 години. И това е преди да се появят CLA, GLA, преди новата „младежка“ A класа;  
- 6-а серия Gran Coupe я спират от производство и на нейно място идва фейслифт на 5 GT;
- i3 се справя добре, колкото и Renault Zoe. Nissan Leaf e в пъти пред тях.
Да не говорим за Tesla Model 3 (поне на равнище поръчки);
- в SUV сегмента BMW е първенец само в класа на X5 и то не с много. X1 и X3 ги търси след ТОП 3.

 

И да не си разбрал накъде бия, ще ти стане ясно след няколко реда.
Преди две години излезе последната Е класа и една от нейните иновации беше V2X комуникацията. V2X комуникация е обмен на данни между кола и други автомобили, както и между кола и всичко, което може да служи за „маяк“, предавател на информация. Сега излиза новата петица и в нея няма и намек за V2X комуникация. Накъде върви този свят? В моите детски представи каквото се появи в Мерцедес, след това го има в BMW, а след това – в Audi. BMW абдикира от отговорността да вземе и подобри технология, която се е появила в основен конкурент. И то в момент, когато няма ясна визия какво ще означава BMW в ерата на самоуправлението на автомобилите. Това, с което BMW в продължение на няколко поколения можеше да се тупка в гърдите – чудесна управляемост, feedback от волана, по-голяма динамика, дори и мъничко драма, е категорично в миналото. Като mainstream производител, който гони съвсем нормални хора, BWM притъпи този competitive edge. А и конкурентите се постараха по отношение на динамика и управляемост. Всички гонят комфорт и тишина, защото покупателното население е на годинки и в края на краищата всички автомобили имат мode-ове. И това, което преди години е стояло зад всеки един автомобил BMW, днес може да бъде заместено с mode BMW. Караш си новата KIA Stinger и натискаш бутонец BMW mode. Самата нова M5-ица ще има бутон, който да я прави „повече BMW“, като прехвърля 100% от мощта на задните колела.

 

Благодаря ти, че остана с мен след целия този поток на съзнанието. След словоблудство с такъв дебит едно е сигурно – новата 5-а серия серия на BMW е толкова комфортна, че има опасност да развиеш синдрома на дървения философ.

Технически данни: 
ДВИГАТЕЛ
Обем, куб. см 2998
Мощност, к.с. 335
- при, об/мин 5500 - 6500
Въртящ момент, Нм 450
- при, об/мин 1380 - 5200
ТРАНСМИСИЯ
8-степенна автоматична трансмисия
ХОДОВА ЧАСТ
Окачване
- отпред Двойни носачи
- отзад Многоточково, независимо
Спирачки
- отпред Вентилирани дискове
- отзад Вентилирани дискове
Гуми и джанти
- отпред 225/55 R17 97Y
- отзад 225/55 R17 97Y
ГАБАРИТИ
Дължина, мм4936
Широчина, мм1868
Височина, мм1479
Междуосие, мм2975
Маса, кг1670
Резервоар, л68
Обем багажник, л530
ДИНАМИКА
Макс. скорост, км/ч 250
0-100, сек. 5.1
РАЗХОД, Л/100 КМ
- градско 8,9 – 9,2
- извънградско 5,2 – 5,6
- комбиниран 6,5 – 6,9
CO2, г/км 149 – 159
ЦЕНА, С ДДС
от 97 500 лв.

Коментирай

прочети още